AUTOPRIME.HU | HÍREK, TESZTEK AZ AUTÓZÁS VILÁGÁBÓL
kezdőlap
facebook
No Result
View All Result
AUTOPRIME.HU | HÍREK, TESZTEK AZ AUTÓZÁS VILÁGÁBÓL

Áram, benzin, vagy diesel a költséghatékonyabb üzemanyag?

Home Teszt

Az elektromos autók elterjedése és költséghatékonyságuk fejlődése az elmúlt évtized egyik legjelentősebb trendje. A környezetvédelmi szempontok, a technológiai fejlődés és az energiahatékonyság mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az elektromos járművek versenyképes alternatívát nyújtsanak a belső égésű motoros autókkal szemben. Ebben a cikkben a magyarországi elektromos autók akkumulátor árait és töltési költségeit hasonlítjuk össze a benzines és dízel üzemű autók átlagos üzemanyagköltségeivel a 2020 és 2025 közötti időszakra.

forrás: tatacapital.com

Akkumulátorok árainak alakulása
Az elektromos autók egyik legköltségesebb alkotóeleme az akkumulátor, amely a gyártási költségek jelentős részét teszi ki.

2020: Az akkumulátorok átlagára 140 USD/kWh (kb. 51 800 Ft/kWh) volt.
2021: Az ár csökkent 130 USD/kWh-ra (kb. 48 100 Ft/kWh).
2022: Az átlagos ár 153 USD/kWh-ra (kb. 56 610 Ft/kWh) emelkedett, főként a nyersanyagárak növekedése miatt.
2023: Az akkumulátorok átlagára 139 USD/kWh-ra (kb. 51 430 Ft/kWh) csökkent.
2024: Az ár tovább csökkent, elérve a 122 USD/kWh-t (kb. 45 140 Ft/kWh).
2025: Az akkumulátorárak várhatóan 100 USD/kWh (kb. 37 000 Ft/kWh) alá csökkennek.

Az elektromos autók töltési költsége jelentősen függ a töltési helyszíntől (otthoni vagy nyilvános töltő). Otthoni töltés esetében 2020–2025 között Magyarországon a rezsicsökkentett áramár 36–40 Ft/kWh volt évi 2523 kWh fogyasztásig, e felett 70 Ft/kWh.

Nyilvános töltés esetében:
2020–2022: Az AC töltőknél 60–150 Ft/kWh, a DC töltőknél pedig magasabb árak (150–200 Ft/kWh) voltak jellemzőek.
2023: Az AC töltés költsége 170–285 Ft/kWh, a DC töltés pedig 225–380 Ft/kWh között mozgott.
2024: Az AC töltés költsége 149 Ft/kWh, a DC töltés pedig 149 (50 kW alatti) és 249 Ft/kWh (50 kW feletti) volt.

Benzines és diesel autók költségei
2020: Az átlagos benzinár Magyarországon kb. 350 Ft/liter volt.
2021: Az átlagos benzinár 420 Ft/literre emelkedett.
2022: A benzinár jelentős kilengéseket mutatott, a hatósági ár 480 Ft/liter volt.
2023–2024: A benzinár elérte a 640–650 Ft/liter szintet, a hatósági árak megszűnése miatt.

2020: Az átlagos dieselár kb. 370 Ft/liter volt.
2021: Az ár 450 Ft/literre emelkedett.
2022: A dieselár 480 Ft/liter volt a hatósági ár alatt.
2023–2024: A dieselár 700 Ft/liter körüli értéket ért el.

Benzines autó: Az átlagos fogyasztás 9 liter/100 km.

2020: Költség: 3150 Ft/100 km.
2021: Költség: 3780 Ft/100 km.
2022: Költség: 4320 Ft/100 km.
2023: Költség: 5850 Ft/100 km.
2024: Költség: 5850Ft/100 km.

Diesel autó: Az átlagos fogyasztás 6 liter/100 km.

2020: Költség: 2220 Ft/100 km.
2021: Költség: 2700 Ft/100 km.
2022: Költség: 2880 Ft/100 km.
2023: Költség: 4200 Ft/100 km.
2024: Költség: 4200 Ft/100 km.

A számok nem szoktak hazudni

Elektromos autó vs. Benzines autó

2020: Elektromos autó otthoni töltéssel (40 Ft/kWh) átlagos fogyasztás mellett (15 kWh/100 km) 600 Ft/100 km költséggel működött.
2020: Benzines autó 3150Ft/100 km.
2021: Elektromos autó: Otthoni töltéssel 600 Ft/100 km, nyilvános töltéssel (150 Ft/kWh) 2250 Ft/100 km.
2021: Benzines autó 3780Ft/100 km.
2022: Elektromos autó: Otthoni töltéssel 600 Ft/100 km, nyilvános töltéssel 2250–3000 Ft/100 km.
2022: Benzines autó: 4320Ft/100 km.
2023: Elektromos autó: Otthoni töltéssel 600 Ft/100 km, nyilvános töltéssel (285 Ft/kWh) 4275 Ft/100 km.
2023: Benzines autó: 5850Ft/100 km.
2024: Elektromos autó: Otthoni töltéssel 600 Ft/100 km, nyilvános töltéssel (249 Ft/kWh) 3735 Ft/100 km.
2024: Benzines autó: 5850Ft/100 km.

Elektromos autó vs. Diesel autó

2020: Elektromos autó: Otthoni töltéssel 600 Ft/100 km.
2020: Diesel autó: 2220 Ft/100 km.
2021: Elektromos autó: Otthoni töltéssel 600 Ft/100 km, nyilvános töltéssel 2250 Ft/100 km.
2021: Diesel autó: 2700 Ft/100 km.
2022: Elektromos autó: Otthoni töltéssel 600 Ft/100 km, nyilvános töltéssel 2250–3000 Ft/100 km.
2022: Diesel autó: 2880 Ft/100 km.
2023: Elektromos autó: Otthoni töltéssel 600 Ft/100 km, nyilvános töltéssel 4275 Ft/100 km.
2023: Diesel autó: 4200 Ft/100 km.
2024: Elektromos autó: Otthoni töltéssel 600 Ft/100 km, nyilvános töltéssel 3735 Ft/100 km.
2024: Diesel autó: 4200 Ft/100 km.

A fenti számokból látszik, hogy az elektromos autó leginkább akkor éri meg, ha otthoni töltést tudjuk használni. Nyilvános töltés esetében, ha csak az üzemanyag költségeket nézzük, akkor a diesel és eletromos autó költségei nagyjából azonosak. Ha az adatokat átszámoljuk éves 20.000km használatra, akkor a költségek az alábbiak lesznek 2024-gyes adatokat használva:

Elektromos autó otthoni töltéssel: 120.000Ft/20.000km/év
Elektromos autó nyilvános töltéssel: 747.000Ft/20.000km/év
Diesel autó: 840.000Ft/20.000km/év
Benzines autó: 1.170.000Ft/20.000km/év

Egy év és 20.000km alatt nagyjából 100.000Ft-tal vagyunk beljebb eletromos autóval még nyilvános töltő esetében is, mint a gázolajos verzióval. Benzines esetében még nagyobb a különbség, ott évente 20.000km után már majdnem fél millió forint a különbség csak az üzemanyag költségben.

Lehet lassan az elektromos autók is megjelennek néhány autós találkozón? Az aftermarket piac nem hagyhatja figyelmen kívül az elektromos autókat sem.

Az elektromos járműipar technológiai fejlődése jelentős mértékben hozzájárult a költségek csökkenéséhez és az elektromos autók elérhetőségének növekedéséhez, ezen kívül az akkumulátorok energiasűrűsége és élettartama jelentősen nőtt az elmúlt években. Az új technológiák, például a szilárdtest akkumulátorok, várhatóan tovább javítják az elektromos autók hatótávját és csökkentik a gyártási költségeket. Ezen kívül az akkumulátorok energiasűrűsége évente körülbelül 5-7%-kal nőtt, ami lehetővé tette a kisebb és könnyebb akkumulátorok használatát. Mindemellett az akkumulátor újrahasznosítási technológiák fejlődése csökkentette a lítium- és kobaltkitermelés iránti igényt, és hozzájárult a fenntarthatósághoz. Az új töltési technológiák, például az ultragyors DC töltők lehetővé tették az elektromos autók akkumulátorainak 80%-os feltöltését mindössze 15-20 perc alatt. Az elektromos járművek szélesebb körű elterjedéséhez elengedhetetlen a töltőállomások számának növelése és a töltési sebesség fejlesztése. Magyarországon az elmúlt öt évben megduplázódott a nyilvános töltőállomások száma, és 2025-re várhatóan eléri a 3000 darabot. Az okos töltőrendszerek elterjedése pedig lehetővé teszi az energiafelhasználás optimalizálását, például az áramfogyasztás időalapú szabályozásával. Mindemellett egyre több töltőállomás használ megújuló energiaforrásokat, például napelemeket az elektromos járművek töltéséhez

Az elektromos autók technológiai fejlődése és költségeinek csökkenése várhatóan tovább folytatódik. Az akkumulátorárak csökkenése, a töltőinfrastruktúra bővítése és a fenntartható energiamegoldások integrációja mind hozzájárulnak az elektromos járművek elérhetőségének javításához. A piaci trendek és a technológiai innovációk alapján az elektromos autók 2030-ra széles körben elérhetővé válhatnak, és jelentős szerepet játszhatnak a közlekedési szektor károsanyag kibocsátásának csökkenéséhez.

  • ADATVÉDELMI TÁJÉKOZTATÓ
  • KAPCSOLAT
  • FELHASZNÁLÁSI FELTÉTELEK
  • IMPRESSZUM
  • Login
No Result
View All Result
  • HÍREK
  • TESZTEK
  • SPORT
  • ESEMÉNYEK