Miben különbözik az AR1-től az NS-2R azon kívül, hogy az NS-2R darabja nagyjából 100EUR, a másik 200EUR? Ugye van az a mondás, hogy almát almával illik összehasonlítani, szóval pont jól jött ki, hogy a korábban már tesztelt AR1 és NS2R-ből is ugyan az a méret (235/40 R17 94W XL) járt nálunk, valamint a felhasználás módja is hasonló: átlag havi 1 pályanap egy év alatt, melyből 3 volt Euroring (a többi hasonló vonalvezetésű külföldi versenypályák), 183 lóerő, 1200kg, elsőkerék hajtás, torsen diff, gyári futómű + 35mm ültetőrugó, gyári futóműbeállítás (kerékdőlés elől hátul 0 és -1 fok között valahol). Az első és hátsó kerekek pályanaponként voltak cserélgetve, nyomás a gyári ajánlásnak megfelelően.

A futófelület kopásából látszik, hogy a 0 és -1 fok közötti kerékdőlés nem az ideális beállítás ennek a guminak se. A gyári ajánlás -1 és -3 fok között van. A külső váll rész teljesen lekerekedett, valamit a futófelület teljes külső része is határozottan csúnyábban kopott, mint a belső (1. kép). Ezen kívül a légzáró rétegen látható kékes lilás elszíneződés a jele annak, hogy kapott a gumiabroncs hőterhelést rendesen (2. kép). Az NS2R futófelülete treadwear 180, így nem meglepő, hogy még nagyjából 3mm van a kopásjelzőig. Összehasonlításként az AR1 futófelülete treadwear 100, ami látszott is, mivel a szezon végére már a kopásjelzőn, vagy picivel alatta is volt. Egyéb rendellenesség például repedés, oldalfal kopás, stb. nem volt látható.

Következzen a kivágott szelet, az érdekes részletek úgyis csak akkor látszanak. A 4. képen egymás mellett látható az AR1 és az NSR2 oldalfalának metszete. A különbségek a perem részen a legészrevehetőbbek, melyet a zöld szaggatott vonalak jeleznek:
– A kék nyíllal jelölt, peremkarika fölötti gumi komponens, (angol neve bead filler, vagy bead apex általában) nagyjából 5mm-rel alacsonyabb az NS2R esetében (kék kis vonallal jelöltem a tetejét). Ez egy nagyon kemény gumi keverék, ami az oldalfal merevségét (is) befolyásolja. Minél magasabb, annál merevebb lesz az oldalfal. Ez érezhető is, utcai használatnál az NS2R jóval élhetőbb, mint az AR1.
– A piros nyíllal jelölt plusz aramid megerősítés teljesen hiányzik az NS2R-nél, valamint a szaggatott zöld vonallal jelzett perem rész is sokkal masszívabb az AR1 esetében. Ez lehet az oka annak, hogy a kormánymozdulatokra sokkal élénkebben reagál az autó, valamint a deformáció is sokkal kisebb lesz kanyarodaskor. Kisebb deformáció = pontosabb irányíthatóság, jobb tapadás versenypályán, viszont utcán sokkal kisebb komfort.
– A sárga szaggatott vonallal jelzett felső oldalfal résznél különbséget nem vettem észre. Ugyan úgy 3 szövetes réteg van az oldalfalban, és a külső gumikeverék vastagsága is megegyezik. Nagyjából 1.5-2mm gumi fedi a szövetes réteget a legvékonyabb részen.

Feljebb haladva még egy fontos különbség észrevehető a karkasz részen (5. kép). A legfelső szövetes réteg az AR1 esetében mélyen az acél övek alatt ér véget, míg az NS2R-nél előtte (piros vonalak). Ez befolyásolja a karkasz merevségét, vagyis kanyarban, oldalirányú terheléskor kisebb a deformáció, így pontosabb az irányíthatóság és a tapadás is jobb.

A futófelület, valamint az alatta lévő komponensek (acél övek, overlay) szélessége megyegyezik, viszont a felhasznált anyagokban vannak különbségek. Kezdve az acél övek feletti réteggel, angolul overlay általában (6. kép, piros nyilak), mely az NS2R esetében nylon, az AR1-nél pedig aramid (7. kép). Ránézésre is más, a szálak vastagabbak és a színük is más az AR1-nél. Az aramid erősebb, tartósabb és hőállóbb, valamint nem utolsó sorban könnyebb is. Ezek mind jó dolgok, ha a gumiabroncs versenypályán van használva. Utcán ezek mind csökkentik a komfortot, szóval érthető, hogy az NS2R-nél a nylon-t használták. Nem utolsó szempont, hogy a nylon olcsóbb is.

Következzen a futófelület (8. kép), mely az NS2R esetében 2 rétegből áll. Szürke vonallal bejelöltem az alsó réteg maximum magasságát, mely a mintaárok aljától nagyjából 1mm-re van. Ha beleszámoljuk a kopásjelző minimum 1.6mm magasságát, akkor a legrosszabb esetben nagyjából 0.6mm marad a futófelület felső rétegéből, ha a kopásjelzőig koptatjuk a futófelületet. Ebből következik, hogy a kopásjelző alá nem érdemes menni, nekem az a tippem, hogy az alsó réteg nem fog úgy tapadni, mint a felső. A fenti mérések mind digitális tolómérővel történtek, szóval +/- néhány tized mm pontatlanság simán előfordulhat.

A felhasznált futófelület keverékek is valószínüleg mások lehetnek, mivel az AR1 az treadwear 100, az NS2R pedig treadwear 180.A gyártás pontosságára nem lehet panaszkodni, a komponensek elhelyezésében nem találtam 3mm-nél nagyobb eltérést a belső, illetve külső oldal között.
Összefoglalva, kijelenthető, hogy az NS2R-ben több kompromisszum van, hogy használhatóbb legyen utcán is, valamint olcsóbban lehessen gyártani. Ezekből következik az is, hogy versenypályán az AR1 sokkal jobb. De ugye ez el is várható ennyi pénzért.